Monday, February 19, 2007

geniale vergeetachtigheid

In al mijn bescheidenheid was ik vergeten mijn resultaat van de 日本語能力試験二級 ofte de Japanese Proficiency Test level 2 mee te delen. bij deze in alle rapte toch nog even doen. Het was niet slecht, gezien de omstandigheden toen en de halve dag die ik eraan gespendeerd heb om een keer het 模擬試験 ofte het 'testexamen' (in concreto het examen van het jaar ervoor) gemaakt te hebben.

文字・語彙(Writing/Vocalubary) 83/100
聴解 (Listening) 96/100
読解・文法 (Reading/Grammar) 151/200
==============================
総合点 (Total Score) 330/400

Ofte 82.5%.
Deze test heb ik gedaan begin december vorig jaar.

Ah, nu ben 'k toch een beetje arrogant aan 't worden:p. Njah, couldn't care less...

4 Comments:

Blogger Jipo said...

Mjaja, slagen voor de 日本語能力試験2級, das nie niks. gHed da goe gedaan :-D

Na twee en half jaar voor 2級 slagen ... kzen zeker geen expert, ma da lijkt mij toch een hele prestatie :-) Voor zelf mee te doen was ik waarschijnlijk te laat. Maar ook al was ik op tijd zou ik toch nie mee gedaan hebben, 2級 lijkt mij voor de moment nog wat te moeilijk te zijn.

Hoe was het eigenlijk? moeilijker als verwacht? makkelijker als verwacht? Hoe viel het qua kanji mee? Want ik dacht da ge voor 2級 zo'n 1000 kanji moet kennen. Hebt gij toevallig aan de kanjikentei meegedaan? (mijn enige hoop om nog iets te vinden waarin ik beter ben als gij :-D :-p)

Mijn plan is om volgende december in Belgie 2級 te doen. Hope da gij dan nie 1級 meedoet :-p

10:33 PM, February 19, 2007  
Blogger Hans said...

hehe, dank u.

Eigenlijk was het indeed wel makkelijker dan verwacht. Om u een idee te geven van wat van u verwacht wordt quote ik hier even de inhoud van 二級 zoals zij hem omschrijven:

やや高度の文法・漢字(1000漢字程度)・語彙(6000語彙度)を習得し、一般的なことがらについて、会話ができ、読み書きできる能力。(日本語を600時間程度学習し、中級日本コースを修了したレベル)

Het enige wat ik moeilijker vond was de grammar (zo veel van die pruldinges waar ik eigenlijk nooit echt veel aandacht aan besteed had, en die in 二級 naar uw kop gesmeten worden) en het feit dat je met een tijdlimiet zit (die niet zo breed is; als je der niet op geoefend bent en ff ergens in 't slaap valt geraak je niet rond).

En ja; in december dit jaar doe ik 一級:-).

11:03 PM, February 19, 2007  
Blogger Jipo said...

Bastard! 一級 mee doen in december :-D
kHoop da ge faalt :-p Allez, nie echt he, als ge slaagd gun ik het u zeker ^_^ Ma om het verschil tss u en mij nie te hard te voelen zou het beter zijn (voor mij) da gij op 二級 blijft :-p

Ma het was nog te doen zei ge, das een goe ding ^_^

Ivm die leesdinge, kheb eens een oefenboek met voorbeeldvragen gezien, en die tijdslimiet voor de leesoefeningen lijkt mij wel vrij kort ja. Voor een traaglezende persoon als mijzelf kan da wel voor problemen zorgen. Dus tegen dat't december is, goe oefene om mijn leessnelheid op te krikken :-)

Ivm die grammar. Der zijn idd een heel deel constructies die ge voor 二級 al moet kenne ja, waaronder zoals ge zei prulledinges.
Der zijn wel goeie boeken te krijgen waar al de te kennen constructies in beschreven staan. tBoek da ik mij daarvoor heb aangeschaft (maar buiten der wa in gebladerd te hebben nog nie echt mee begonnen ben) is: 「どんな時どう使う日本語表現文型500」(アルク)
Om u even'n voorproefje te geven, Voor 一級 moede onderandere kennen: ーに即して、ーならでは、ーとばかり(に)、ーきらいがある、ーごとく、ーいかんによらず、-をものともせず、...
kHem der hier gwn ma'n deel uitgepikt, ma tzen over't algemeen dnge die'k zelfs nog nooit tegen ben gekomen.
Maargoed, tot zover dit mogelijk demotiverend voorproefje :-)

頑張ってね。 ^_^

5:17 PM, February 20, 2007  
Blogger Hans said...

ic.

Dank u voor de demotivatie^^. Maar ik ben ni echt onder de indruk:p. なぜならば、In 二級 waren er ook meer constructies die ik 'ooit wel al eens tegengekomen was (75% ongeveer toch) maar ni bepaald zelf kon gebruiken. Laat staan dus het juist eruit kunnen plukken als ge tussen 4 van die verschillende, ongekende dingen moet kiezen. Dan moet (zelfs:p) ik ook maar wat random bollekes kleuren. Nu, aangezien ik nog altijd wel 75%~ heb gehaald op dat deel, waren het aantal random bollekes wel ni zo hoog zenne. En het leesgedeelte was eigenlijk wel erg simpel... als je snel genoeg bent dus:-).
Btw het beste wat je kan doen ter voorbereiding is het 模擬試験 maken. Komt concreet neer op het examen van het vorige jaar (in uw geval dus hetgeen wat ik gedaan heb:p). Doe dat met de juist timing en zie wat ge dervan bakt, dan lukt het in 't echt ook wel.:-) Ook in boekvorm te verkrijgen. Als ge 't mij op tijd laat weten kunde ook mijn boeken lenen. Heb ook een van de vele verschillende reeksen gekocht. Voor 漢字、語彙、文法と読解

6:22 AM, February 21, 2007  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home