Wednesday, October 25, 2006

まじめそうなふいんき

Hallow,

Het is al een tijdje geleden (merk ik nu) dat ik deze blog geüpdated heb. In contradictie met het feit dat ik het zo laat merk, zijn de afgelopen 2 weken niet zo beestig druk geweest. Tenminste niet als je denkt aan reisjes/uitstapjes/wilde nachtelijke uitspattingen/dronken dagen en dat soort dingen. Mijn brein daarentegen heeft het druk genoeg gehad.

Het 'met wat heeft hij het dan wel zo druk gehad', ga ik hier nu ff ni neerpennen zie (kheb geen zin:p en het gaat de lezer eigenlijk ook weinig aan).

Om jullie toch een beetje leesvoer te geven, wilde ik nog wat verse indrukken van dit prachtig landje meegeven.

Het thema van de dag is 'Buitenlanders in Japan'.
Een prachtige aftrap daarvoor is het college van dinsdag (日本国憲法 ofte de Grondwet van Japan) want het lesonderwerp was toen toevallig 日本に生活する外国人の権利 (De rechten van een in Japan levende buitenlander). Needless to say dat die prof om de vijf voet met zijn microke tot bij mij kwam om te vragen wat mijn indrukken waren, maar da's nu ff naast de point.
Wat wel to the point is, zijn de scheve uitspraken van de Japanners in de zaal omtrend de topic. Vragen die zoal gesteld werden waren 'Mag een buitenlander de Japanse nationaliteit krijgen en zoja onder welke condities?', 'Mag een buitenlander gaan stemmen (locaal en/of nationale verkiezingen)' enz voorts. Tot mijn grote ... (vreugde? niet echt... want ik was er eerlijk gezegd in gaan geloven dat het niet zo was, maar nu bleek het tegendeel weer eens bevestigd) lieten ze zich nog eens van hun nationalistische kant zien. De meest brainless one vond ik toch wel 'Ik vind niet dat een buitenlander het recht heeft om de Japanse nationaliteit te verwerven, nog te gaan stemmen, omdat hij de (supreme, prachtige enz enz) Japanse cultuur niet kan vatten.' キター!En ik die dacht dat ik daar overdreven pessimitisch in was geweest. Niet dus, er zijn nog wel degelijk genoeg (domme) nationalisten in dit land. Rest assured.
De repliek van de prof op (haar) uitspraak was wel passend. 'Ken je je cultuur zelf dan zo goed?'. Daarop kwam een nogal vaag mompelend antwoord (ik kan het alvast even aanvullen: neen ze kennen hun eigen 'hoge' cultuur bijna niet meer, laat staan hun geschiedenis. In een ander college dat ik volg i.e. moderne Japanse geschiedenis wisten de 本物の日本人 niet eens wat 'satsuma en choshu' van betekenis hadden in de (meiji) geschiedenis). Btw het niveau van de studenten in Rikkyo dient vrij hoog te zijn, want Rikkyo is een van de hoogst aangeschreven privé-uniefs in Japan...
Soit, het zou nogal onfair zijn om ze allemaal over dezelfde kam te scheren, er zijn heus ook wel Japanners die het goed vinden met buitenlanders en hun eigen cultuur ook nog iet of in ere houden zonder er een holle rechtse ideologie aan vast te (proberen) knopen.

Een 2e puntje van buitenlanders in Japan is het 'kijk een buitenlander!'-fenomeen.
Gisteren op weg naar de bakker passeerde ik een groep van pakweg 100 klein mannen (... ze zijn allemaal (vrij) klein, maar ik heb het nu over de leeftijdsgroep van pakweg 7-8 jaar -_-) en het was nogal griezelig om vrij synchroom al die kopkes in uw richting te zien draaien als ge die passeerde. Half open monden en de nodige ほら、外(国)人だ!(Kijk! Een buitenlander!) gegarandeerd.
Maar hier ook wederom: no hard feelings. Hoe zal ik het zeggen... 'ze zijn zo, wen er dus maar aan'?

Een paar dagen realiseerde ik me (dju nu zen ik hier toch aan het schrijven wat ik me realiseerde...) dat ik in al de tijd dat ik hier was, nog nooit echt mijn boeken heb opengetrokken en dat mijn spreekvaardigheid wel best ok is, maar dat (vooral) mijn kanji zuigen.
De reddende engel was wel een vrij 'bruusk wakker geschud worden' moment. Nl toen ik mijn papieren, 2 dagen voor de kanji test eens bekeek en zag dat er toch wel 100 kanji bijwaren die ik nog niet kende. Dat was ff schrikken>_<. Daarenboven bepalen je ze niveau met het oog op volgend semester deels met je prestaties op deze tests...
Het doet wel ff vies als je van '10 min om de paar dagen je boeken open' naar '7u aan een stuk door kanji en woordenschat liggen blokken' gaat. Uiteindelijk heb ik ze niet allemaal kunnen leren voor de test (nog 20 te gaan).
Benieuwd naar het resultaat...

Zow, hoewel ik dus de afgelopen tijd probeerde orde te scheppen in mijn brein is deze post een grote rommelhoop...
Foto's heb 'k trouwens ook niet (geen genomen de afgelopen 2 weken) Het komend weekend gaat weer wat 'actiever' zijn (ik ga onder meer naar Akihabara (mensen die het niet kennen verwijs ik even door naar wikipedia) en hoop daar de nodige freaky/shockerende:p foto's te kunnen maken).

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home