Tuesday, October 03, 2006

お誕生日

Hallow allemaal,

Bij deze weer een update met wat ik allemaal meemaak in dit mafte land.
Vorig weekend (1 oktober) verjaarde mijn 大和撫子 (lichtelijk overdreven term^^) en dus...


Op haar verjaardag zijn we naar 飯田橋 (Iidabashi) geweest. Eigenlijk een plaats waar niet veel te zien is buiten fastfood restaurants (diegenen die ik tot nu toe getest heb: MacDonalds (weinig en matige kwaliteit; relatief goedkoop); New (? kan zijn dat het iets anders was) Kitchen (weinig (nu... het is altijd weinig); matige kwaliteit; duur); en Moss Burger (weinig; goede kwaliteit (meer gezonde ingrediënten zelfs); duur). Moss Burger is trouwens Japans -> win (^o^)b.
... en pachinko Parlors.
Verder heeft de stad iets van een combinatie van overwesterse toestanden (i.e. dus vooral de fastfood-restaurant-overload en het feit dat er veel Amerikanen rondlopen-_-) en een snifje Japanse sfeer (dunne steegjes in de typische 'kleine steentjes-inlegging' (ik ben de japanse benaming nu ff vergeten...).

Verder passeerde ik een restaurant waar een aquarium met Fugu (河豚). Fugu zijn de beruchte 'blowfish'. Eten op eigen risico. Hoewel ook Mare overtuigd is van het vakmanschap van de kok bij het verwijderen van het gif. Ik dus niet...
Merk de prachtige 'voor-na' cynische toets op in het aquarium (da viske da bovendrijft zal zen eigen van kant gemaakt hebben door een hapke te proeven).

Verder was er in Iidabashi een vrij bekende tempel, waar ik, na donatie natuurlijk, gebeden heb (omdat Mare dat voorstelde...) en een 'in het nederlands onvertaalbaar, op bijgeloof gebaseerde 'geluksbepaler'. Ik kon dat ding van geen kanten lezen, maar afgaand op Mare haar gezicht en de reactie daarna was het niet zo goed.
Uiteindelijk bleek het te gaan om 'Medium luck' (als je het opdeeld in goed, slecht en gemiddeld; der zijn maar 3 mogelijkheden). Dus zo slecht was het nog niet, dunkt me. Terloops maar even gevraagd hoe bijgelovig ze was...

Verder (tijdsgewijs komt dit voor mijn trip naar Iidabashi), zijn we even naar een 運動会 (een 'sportmeeting') van een lagere school geweest die op een dikke 500 meter van Mare's deur ligt.
Zeer japans, vrij traditioneel (wat wil je?) maar toch ook vernieuwende elementen.
De dingen die wij zagen: 騎馬戦 (kibasen) een spel waarbij het erom gaat met, in groepjes van 4, met een 'petleider' gedragen door 4, de petten van de anderen eraf te slaan (jah, maar er maar gerust slaan van, die klein mannen worden daar vrij agressief van).
En (dit voor het vernieuwende gedeelte) een hip-hop dans.

Het klasfront.
Het is vrij rustig. Af en toe een bui of een windstil college. Over het algemeen is het niveau vrij ok. Mijn grammar is naar lvl 4 gegaan. Het verschil met 3 is erg groot (ik heb ineens advanced grammar voor mijn neus die ik voordien nog niet gezien had, maar soit; het is een uitdaging^^).

Verder naar mijn enige japanse college gegaan. Het was zeer interessant: 死刑 ofte de doodstraf.
Boeiend, boeiend... vooral de japanners hun standpunt erover...

Overigens nog een prachtig bureaucratisch fenomeen opgemerkt tijdens de les. Over het algemeen doen japanners nooit hun mond open in de les (als ze al niet liggen te maffen zijn ze over het algemeen niet erg actief). Maar in deze les stond ik er wel versteld van hoeveel mensen hun polleke hoog in de lucht staken. Na me af te hebben liggen vragen of ze dit college allemaal zo boeiend vonden, zag ik dat de prof, bij de persoon die zijn/haar mening uitte een papierke op de bank dropte.
Dit 'papierke' was niet meer of minder dan een 'bewijs van actieve deelname aan het college'. Wat men op het einde van het college moest invullen en afgeven om zo een 'up' te krijgen in je 'deelname aan de les'-puntengedeelte.
Ik ga nu nog even weg om me met mijn kop tegen de muur te slaan en me af te vragen hoe ze het toch allemaal verzinnen in dit mafte over-bureaucratische land.


that's it for today folks.
Volgend weekend ga ik naar 松本 (matsumoto). Daar is vrij veel te zien (en ik kom eindelijk buiten Tokyo! yay!) dus ik zal men best doen zoveel mogelijk fotokes te nemen (als ik het niet vergeet) :-).

1 Comments:

Blogger Hans said...

Over tv kan ik je helaas nog maar weinig vertellen. Ik weet wel dat ze veel wacko programma's hebben (ik heb er al eentje gezien met dieren in de hoofdrol). Maar aangezien ik zelfs vergeet van het nieuws te volgen (heel de Korea affaire heb ik eigenlijk pas goed kunnen opvolgen deze vrijdag (13e) terwijl ze toen al wel even aan de gang was) kan ik je als dusdanig geen gedetailleerde info geven. Maar je beeld kan wel kloppen hoor.
Ik ben nog niet in een karaoke geraakt, dat zal er binnenkort wel eens van komen zeker (in alle eerlijkheid: ik heb het nog niet gemist... ik ken het ook nog wel ni ma soit...).

De Fuji-san heb ik nog steeds niet gezien, toen ik op het 45e verdiep van de 'Tochou' stond, was het te mistig en op weg naar Matsumoto had ik hem misschien kunnen zien maar ik zal hem helaas ongemerkt gepasseerd zijn.

10:09 PM, October 13, 2006  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home